Zaterdag 8 Juli Weg van de zusters

10 juli 2023 - Brugge, België

Wat vooraf ging: een facebook post met vermelding van een exclusieve wandeling van Gistel naar Brugge, van de Abdij Ten Putte naar de Sint Godelieve Abdij in Brugge.

Aangesproken door de geschiedenis en het spirituele en met in het achterhoofd dat het nog een mooie training zou zijn één maand voor vertrek schreef ik mij in voor de 40 km.

wie is Godelieve van Gistel https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Godelieve_van_Gistel

En dan was het zover, om 6 uur s morgens was het al 21 graden en het beloofde een snikhete dag te worden.

Opa bracht me naar Gistel en onmiddellijk werd je ontvangen door de rust en de stilte van de Abdij Ten Putte, ik dwaalde even rond en liet de rust op me inwerken.

Sint Godelieveabdij - Abdij Ten PutteSint Godelieveabdij - Abdij Ten PutteSint Godelieveabdij - Abdij Ten PutteSint Godelieveabdij - Abdij Ten Putte

Om 7:15 konden we dan vertrekken In de voetsporen van de zusters Benedictinessen die in 1578 van Gistel naar Brugge trokken, op de vlucht voor de protestantse bosgeuzen.
Na 7 km konden we onze drinkfles bij vullen aan de oevers van de Aletebeek, en water zullen we vandaag nodig hebben. We stapten verder door het mooie polderlandschap. En waar men gaat langs Vlaamse wegen komt met kapelletjes tegen.

IMG_2552kapelletje

kapelletje

De zon begint hoog aan de hemel te staan en na 18-19 km krijgen we gelukkig de schaduw van het vloethemveld/-bos. Waar we na 21 km onze lunch kunnen nuttigen.

Eten lukt niet echt, te warm maar mijn vochtniveau probeer ik wel op peil te houden.

weg door het bos

Vloethemveld
De weg loopt verder langs kleine wegen en gaat richting Zevenkerken, we mogen een poort binnen van een privé terrein die ons tussen de bomen via het internaat naar de Sint-Andriesabdij in Zevenkerken brengt

Abdij van Zevenkerken
Wie heeft hier nooit een Stutte met Hespe gegeten in de tuin. En weer overvalt mij de rijkdom en schoonheid van het kerkelijk erfgoed.

En dan moet de verborgen schat nog komen wandelend richting Loppem passeren we de Priorij Onze Lieve Vrouw van Betanie, de zusters zitten buiten aan hun middagmaal, dus groet ik hen net voor ik de prachtige “tuin” binnen wandel.

Priorij van O-L-V van BetaniePriorij van O-L-V van BetaniePriorij van O-L-V van BetaniePriorij van O-L-V van BetaniePriorij van O-L-V van Betanie

Priorij van O-L-V van Betanie

En na dit mooi stukje natuur word ik door de hitte verrast. De warmte wordt weerkaatst door het asfalt en de stenen en brand op mijn lichaam voor de komende kilometers, tot ik eindelijk in de schaduw van het Lapersfortbos kan stappen. nog enkele km en dan ben ik aan de volgende stop de Sint Pietersabdij van Steenbrugge, 35 km heb ik in de benen. De koelte van het gebouw is welkom. Terwijl ik wat sta te drinken wordt ik geïnterviewd door Focus Tv. (Zie video)Nog even wat bekomen en dan de laatste 5 km.

Sint Pietersabdij SteenbruggeSint Pietersabdij SteenbruggeSint Pietersabdij Steenbrugge

Sint Pietersabdij Steenbrugge
Langs het kanaal Gent Brugge wandel ik Brugge binnen via de Katelijnepoort. Het is ondanks de hitte heel druk in Brugge. Nog door het Begijnhof langs het Minnewater, Albertpark naar de Boeveriestraat waar we aankomen in de Sint Godelieve Abdij, en weer komt de rust mij te gemoed.

Ondanks de hitte een zeer mooie wandeling.

1. Christel:
    10 juli 2023
    Super goed gedaan
  2. Jan De Rijcke:
    14 juli 2023
    Saskia ge steekt er boven alleman en iedereen uit. Zeer mooie beschrijving met dito foto's. Dat is veel belovend voor na 14 augustus. Proficiat !