Stap dag 9 Nájera - San Domingo de la Calzada

23 augustus 2023 - Santo Domingo de la Calzada, Spanje

De hitte na de middag blijft een feit dus gaan we allemaal vroeg op pad. Vandaag maar 20 km wandelen dus tegen 11 uur moet dat lukken.

Wandelen in het donkerWandelen in het donket

Azofra bij dageraad
Na een groot uur ligt Azofra al voor ons, de vele pelgrims onderweg stoppen voor het ontbijt ik neem gewoon een tas koffie. Een Nederlands koppel sluit zet zich bij mij ze zijn de tocht in Nederland begonnen en hebben al meer d 1500 km achter zich.

Ik loop alleen verder en kom aan het Cruz del pelegrino ( 16de eeuw) deed dienst als schandpaal en wegwijzer voor de vele pelgrims.

Cruz de los Perigrinos 16de eeuw
We lopen verder door wijnvelden en het terrein is glooiend met nog even een stevige klim net voor Cirueña. Boven is een uitzonderlijke stopplaats met een prachtig zicht, tijd om te picknicken.

IrrigatieWeidse veldenPicknick spot with a view

Voorbij Cirnueña krijgen we een voorproefje van de Meseta, wijnvelden maken plaats voor graanvelden en zonnebloemvelden maar geen schaduw gedurende 5 à 6 km.

GraanveldenZonnebloemenZonnebloemen

Pelgrimsbeeld
Maar na een goed 5 uur met verschillende pauzes kom ik rond 11 uur aan, een douche en even rusten dan kunnen we vanmiddag nog het stadje bezoeken.

Santo Domingo heeft een luisterrijk verleden. Lees het hier. https://burgundiannobility.wordpress.com/2014/08/29/kip-in-de-kerk/

Na mijn Siësta ga ik eten en bezoek ik de Kathedraal. Nog nooit heb ik zo’n pracht en praal gezien. Je zou bijna de beeldenstorm begrijpen, als je denkt welke rijkdom daar in zit.

Plaza EspañaSanta DomingoDeur in KathedraalBeeld Santo DomingoOrnamenten kathedraalCrypte Santo DomingoKippenhok in CathedraalRosette op dak KathedraalBeklimming in KathedraalUitzicht op stad van KathedraalUitzicht op stad van KathedraalUitzicht op stad van KathedraalLa Torra ExentaPelgrimsbeeld aan klooster

Klooster van de Cistercience
En na mijn stadswandeling rusten in de tuin van de Alberque

Uitrusten in Albergue

3. Saskia Landuyt:
    😌👍
  4. Christiane vanhoutte:
    23 augustus 2023
    Schitterende foto’s je straalt gewoon doe zo voort
  5. Saskia Landuyt:
    Dankjewel
  6. Marie-Paul Demeyer:
    23 augustus 2023
    Proficiat ! Doe zo voort!
  7. Saskia Landuyt:
    👍👍
  8. Jan De Rijcke:
    23 augustus 2023
    Mooie beschrijvingen met sprekende beelden en als toppunt een glunderende Saskia. Dikke proficiat !
  9. Saskia Landuyt:
    😀😀
  10. Duchateau Michel:
    Mooie beelden !
    Wat een moed om voor zonsopgang te vertrekken !
    Hoe praat je met de lokale bevolking ?
    Spaans ?
    Engels ?
    Wees voorzichtig en tot morgen mevrouw Saskia.
    Michel Duchateau.
  11. Saskia Landuyt:
    🌝😀
  12. Kim Vandycke:
    23 augustus 2023
    Zo mooi om te lezen en te zien hoe je geniet! Ziet er allemaal prachtig uit (ik kan de hitte bijna voelen) chapeau hoor!
  13. Saskia Landuyt:
    24 augustus 2023
    Het is inderdaad een fantastische ervaring en ik geniet volop
  14. LUT:
    24 augustus 2023
    Hier is verandering in het weer...regen ...en later ook daling van de t°...ze zeggen dat het noorden van Spanje volgt...👍👍
  15. Saskia Landuyt:
    24 augustus 2023
    Het mag inderdaad een paar graden frisser 😅😅
  16. Landuyt Laurent:
    super wat je doet hilda