Stad Burgos

26 augustus 2023 - Burgos, Spanje

In vrijwel geen enkele andere stad aan de Sint-Jacobsroute hebben politieke, economische en kerkelijke macht zulke indrukwekkende sporen nagelaten als in Burgos. Deze in 884 door graaf Diego Rodriguez Porcelos gestichte stad werd in I037 hoofdstad van het  graafschap Castilië (gesticht in 951) en was tot aan het eind van de Reconquista (1492) residentie van het verenigd koninkrijk Casti/la y León.Tot in de l6e eeuw was het dank ZiJ de enorme op de uitgestrekte vlakten van de Meseta het centrum van de Castiliaanse wolhandel. De verplaatsing van de hoofdstad naar Madrid (1561), peste- pidemieën en de verdrijving van de laatste Moren (1609) luidden in het begin van de I7e eeuw de economische en daarmee ook de demografische neergang in. Tijdens de Burger- oorlog (I936-39) was Burgos de zetel van de nationalistische regering van Franco.De tijdens de dictatuur van Franco gevestigde textiel-, chemie- en rubberfabrieken (Firestone)

maken Burgos vandaag de dag tot een belangrijke industriestad.
Het in elk opzicht opmerkelijkste bouwwerk van Burgos is de Cotedral de Santo Maria.

IMG_3267

Deze in 1221 onder koning Ferdinand Il begonnen en in de 16e  eeuw voltooide kerk is een indrukwekkend voorbeeld van gotische bouwkunst. Internationale architecten zoals Felipe de Borgona (Bourgondië), Gil de Siloé (Vlaan-
deren) en Juan de Colonia Johannes von Köln) en dien s zoon Simón
en kleinzoon Francisco schiepen het architectonische en sculpturale
kunstwerk. De beide 84 m hoge torens van de westelijke gevel, bewerkt volgens plannen van Juan de Co/onia, zijn het symbool van Burgos. Diverse rijkversierde portalen tooien de kathedraal aan de buitenkant, zoals de Puerto de la Coroneria (ca. 1250, noordelijk tran- sept), de Puerto de la Pellejeria (1516, Francisco de Colonia, front naar het oosten) en de Puerto de Sarmental (zuidelijk transept; ca. 1230).

IMG_3328 IMG_3272

Het geweldige interieur van de kerk meet - de Capilla del Condestable (/Se eeuw, Simón de Co/onia) achter de kooromgang
niet meegerekend - 84 meter. Zoals bij veel Spaanse kathedralen
zijn koor en hoofdaltaat door kunstig gesmeed traliewerk gescheiden.

IMG_3297IMG_3298

Boven de hoofdbeuk verheft zich op 59 m hoge, machtige pilaren het
prachtige koepelgewelf(cimborrio) (1568,Juan deVallejo).

IMG_3295

Daaronder rusten sinds 1921 de gebeenten van Rodrigo Diaz de Vivar, kortweg
El Cid, (I043-99), de Spaanse nationale held, en zijn echtgenote Dona Jimena. In de Capilla del Santisimo Cristo is het zeer vereerde, van hout, leer en haar vervaardigde
Christusbeeld El Cristo de Burgos (l4e eeuw) te zien (ma.-vr.17-19.30 uur). De Escalera dorado (Gouden Trap, vanwege de vergulde leuning) overbrugt het hoogteverschil van 8 m met de Puerto de la Coroneria.

IMG_3293 IMG_3322 IMG_3324IMG_3317Ook veel kunst van Vlaamse schilders.

Hoog boven het westelijke portaal slaat de curieuze (,guur van de Papamoscas, de Vliegenvanger, de uren.Aan de zuidkant komt men in de twee etages hoge kruisgang uit de 13e eeuw.

IMG_3263IMG_3253IMG_3256

Al eeuwenlang komen de pelgrims de binnenstad van Burgos binnen via de Calle de los Calzodas. Deze voert voorbij de lglesla de San Lesmes (l4e eeuw), grafsteen van San Lesmes, in de 11 e eeuw weldoener van de pelgrims en schutspatroon van de stad.

Tekst uit spaanse sint jacobsroute Rother wandelgidsen.

Ik ontvlucht de stad en wandel naar boven waar ik een uitzicht over de stad heb.

IMG_3333IMG_3334IMG_3335
ik wandel nog wat door het park rond het kasteel en zet me dan op een muurtje om jullie nog even te laten meegenieten van Burgos. IMG_3330IMG_3336IMG_3340Goedenavond

1. Laurent Landuyt:
    26 augustus 2023
    Bedankt om zoveel mooie foto’s te sturen zo kunnen wij mee genieten van de wondermooie routine bent toch wel een hele speciale vrouw Saskia in mijn ogen we volgen alle dagen mee grtjes van hilda
  2. Saskia Landuyt:
    Met veel plezier
  3. Luc Soete:
    26 augustus 2023
    Dagje extra in Burgos verblijven moet je doen. Is geen toptoeristiche stad. Langzaam doorlopen genieten van sfeer , Spaanse sfeer , way of life, siësta op een bank in een park, en dag erna verder doen.
  4. Saskia Landuyt:
    26 augustus 2023
    Beste Luc denk dat we daar wat van verschillen, was vanmorgen om 10:45 in Burgos wat rond gelopen en een terrasje meegepikt. Als de Alberque open ging gedoucht en de was gedaan en gestretcht. Nadien verder de stad bezocht en de Kathedraal toen was de drukte van de stad genoeg en ben ik naar boven gewandeld aan het kasteel genoten van het uitzicht en de rust. Dan genoten van mijn avondmaal op het terras nog een deel van de mis meegenomen en nu rust in bed (20 uur).
    Als ik een rustdag zou nemen dan liever in een dorpje is meer mijn ding. Maar toch bedankt voor de tip
  5. Duchateau Michel:
    26 augustus 2023
    1. Burgos prachtige stad eerst. Prachtig commentaar op de stad Burgos. Ik kan me voorstellen dat je je reis zorgvuldig hebt gepland.
    2. Prachtige foto's en ook die van de lucht met de panorama's.
    3. Vanavond vuurwerk in Knokke.
    Morgen kopen we zolen bij Saskia Zeebrugge.
    4. Maar u, Mevrouw Saskia, gaat vroeg slapen.
    Welterusten !

Michel Duchateau.
  6. Saskia Landuyt:
    26 augustus 2023
    Kruip inderdaad vroeg onder de wol. Geniet van les Soles morgen
  7. Jan De Rijcke:
    26 augustus 2023
    Ik weet niet welke overtreffende trap ik zou moeten gebruiken voor al die mooie foto's, historische wetenswaardigheden en zoveel meer.
    Bedankt en congratulations op de tonen van Cliff Richard...
  8. Saskia Landuyt:
    ❤️☺️
  9. LUT:
    26 augustus 2023
    Wat heb je vandaag op school geleerd....
    🙏🙏🙏🙏🙏🤗🤗
  10. Saskia Landuyt:
    Was uit mijn reisgids 😂😂
  11. Luc Soete:
    26 augustus 2023
    Je was idd bijna ganse dag in Burgos. Ik zie er naar uit in Burgos naar dat zie je wel op mijn P.steps… Puenta de la Reina vanavond , jammer een muziekfestivalletje aan de brug , ga dat maar scippen want morgen weer zelfde doen tegen 6u vertrekken . Geniet van verdere en tot lees….
  12. Saskia Landuyt:
    27 augustus 2023
    👍👍
  13. Claudia:
    26 augustus 2023
    Als ik zo even op de kaart kijk dan heb je nu ongeveer een derde afgelegd. De rust straalt van je af en de selfies worden steeds beter😁. Tot morgen
  14. Saskia Landuyt:
    27 augustus 2023
    ☺️☺️
  15. Jan De Rijcke:
    3 september 2023
    Proficiat Saskia,de ONVERMOEIDE BEDEVAARDSTER REPORTER !
  16. Saskia Landuyt:
    3 september 2023