Stap dag 13 : Burgos - Hontanas 31 km

27 augustus 2023 - Hontanas, Spanje

Om 6 klaar voor vertrek het uitlopen van een grote stad en de juiste weg vinden is bijna een spel. Een spel waarbij het zoeken naar pijlen, koperen en stenen schelpen op de grond een hele opgave blijkt. Nu en dan  de hulp van de gps inschalelen blijkt noodzakelijk. We spelen het spel vandaag mer een groep van 5 en deze beelden van pelgrims bewijzen dat we op de juiste weg zijn.

IMG_3343IMG_3345

Wanneer een steenslag pad volgt is de bewegwijzering weer goed aanwezig.

Het duurt nog een tijdje voor we de grootstad met alles errond en eraan achter ons laten boven en onder de snelweg en dan wordt het rustig.

IMG_3348

IMG_3353
Na 10,8 km volgt Tardajos maar alles is nog gesloten ontbijt zal moeten wachten.

IMG_3354IMG_3355IMG_3356IMG_3357

IMG_3359
We beginnen zicht te krijgen op korenvelden  en na 2 km kondigt deze pelgrim het volgende dorpje aan.

IMG_3361

IMG_3364
Rabe de la Calzades is net als z’n voorganger een zeer pittoresk dorpje met zijn stenen huizen uit vervlogen tijden. Hier kan ik ontbijten, tijd voor een spiegelei.

En dan is het tijd voor de Mesta: de Spaanse hoogvlakte, gekend voor zijn korenvelden en vergezichten. Kilometers lang is er niets te zien, wordt vooral gevreesd in de hitte. Maar ik heb geluk, de camino voorziet, na de hitte vorige week hebben 13 graden stijgend naar18 graden met een sterke noorderwind.

IMG_3365IMG_3366

IMG_3367

Plots voelde ik een snik, bittere droefheid, verdriet maar niet ongelukkig. Een verdriet die er mocht zijn die puur was en die open bloeide naar puur zijn, een warmte die mijn binnenste verwarmde. Ik kon het niet duiden, niet begrijpen alleen maar omarmen en voelen, genietend van deze wonderlijke plaats.

IMG_3369IMG_3372IMG_3374IMG_3377IMG_3378IMG_3379IMG_3380IMG_3381IMG_3382

IMG_3387
Na kilometers eindeloos stappen komt Hontanas in zicht. Tijd voor een douche, lunch en rust.

IMG_3388IMG_3389
Na vandaag heb ik ongeveer 317 km gestapt en 29 stempels verzameld

1. Luc Soete:
    27 augustus 2023
    “En na lang twijfelen heb ik beslist om de emoties die deze weidse openheid waar ik de komende 180 kilometer door moet met jullie zal delen.” Niet twijfelen, het van je afschrijven, zal wellicht voldoening schenken.
  2. Saskia Landuyt:
    27 augustus 2023
    Afschrijven ging ik sowieso doen maar openbaar maken, dat was de vraag …
  3. Luc Soete:
    27 augustus 2023
    Naast mijn Psteps ben ik in een schriftje aan het krabbelen , elke dag wordt het meer , of ik er iets mee doe weet ik ook nog niet.🙋
  4. Saskia Landuyt:
    27 augustus 2023
    Je ziet wel alles vindt zijn weg
  5. Luc Soete:
    27 augustus 2023
    Naast mijn P.steps ben ik ook elke dag aan het krabbelen in een schriftje en het wordt elke dag meer. Of ik er iets mee doe weet ik ook nie, maar het geeft me wel een heel goed gevoel . Ja moet aan de ‘openbaarheid ‘ nog mijn dag vertellen. 🙋
  6. Laurent Landuyt:
    27 augustus 2023
    Alles komt goed laat het maar voorbij komen opa
  7. Saskia Landuyt:
    ❤️❤️
  8. Kaat:
    Adembenemend mooie foto's.
    Vandaag waren we bij opa en Hilda , die zijn super fier op jou en wij ook natuurlijk.
  9. Saskia Landuyt:
  11. Saskia Landuyt:
    Slaapwel
  12. Mathieu:
    27 augustus 2023
    Prachtige indrukwekkende foto’s …
  13. Saskia Landuyt:
    👍👍
  14. Duchateau Michel:
    27 augustus 2023
    Hele mooie foto's maar wat een ontroerende tekst vandaag Saskia.
    Wacht even, je komt er wel in Santiago de Compostela !
    Michel Duchateau.
  15. Saskia Landuyt: