Voorbereiding 2 daagse Via Yprensis dag 1

28 juni 2023 - Nieuwpoort, België

We schrijven 28 maart 2023, Hans heeft me met de wagen tot in Nieuwpoort gebracht het is vroeg in de dag en berekoud (3 graden C).

Vertrek nieuwpoort

Vaargeul nieuwpoort
Ik wandel langs de vaargeul en zoek ondertussen naar de symbolen aan de vismijn loop ik rechtdoor ipv af te slaan naar het centrum van Nieuwpoort bad dus keer ik op mijn stappen terug. Een verkenning langs de Onze lieve Vrouwe Kerk, lakenhalle, en Jeanne Panne keer ik terug naar de vaargeul waar de ijzer in uitmondt.

Jeanne PanneOnze Lieve Vrouwe Kerk

Langs de Ijzer is WO I nooit veraf en vandaag wandel ik langs veel monumenten en herdenkingen, langs polderdorpen met mooie namen, zoals Mannenkenvere, Stuivekenskerke, Oudkapelle, Sint Jacobskapelle.

De ijzer Het ijzergedenktekenLangs den ijzerDorp in polders

In Stuivenkenskerke is het tijd om onze voor de lunch, samen met wat schoolkinderen zit ik op een terras (ja het is 5 graden).

Eventjes rust
Ik loop door Diksmuide met zijn Ijzertoren

Ijzertoren

Ijzertoren
Heb nu een 24 km gestapt en we moeten er nog wat afwerken, hier en daar verzamelen zich ook wat wolken, we lopen verder langs de verlaten polderwegen enkel onderbroken de de kleine dorpjes. De kerktorens zijn kleine ankerpuntjes. Dan wandel ik door het mooie dorpje Sint Jacobs Kerke, waar een beeld van een Pelgrim je uitnodigd, daar moet ik ook mee op de foto😀

Pelgrim onderwegPelgrimsSint Jacobs Kerkje
Het begint nu wat te regenen en aan Knokke slaan we af weg van de Ijzer langs het Kanaal Ieper-Ijzer deze wordt de volgende kilometers mijn Rode draad. Na 37,5 km kom ik moe en voldaan aan in Merkem, waar ik overnacht, nog een warme douche en een maaltijd en dan in bed tot morgen