Stapdag 28 : Ferreirros - Airexe 26 km

12 september 2023

Om 5:15 wakker en opgestaan maar om 7 uur vertrokken. Het is nog donker en matig mistig, wat weer een heel andere dimensie heeft aan de omgeving. Het wandelen van dorpje naar dorpje gaat verder tussen bomen en velden, omhoog en omlaag.

IMG_4263 IMG_4264IMG_4267IMG_4268IMG_4269

In enkele dorpjes hebben ze drank- en koffieautomaten met banken en tafels om de pelgrims te dienen.

IMG_4260IMG_4257

IMG_4256
Na 9 kilometer wandelen bereik ik Portomarin. Deze stad is volledig ondergelopen in 1963 doordat de Rio Miño opgestuwd werd voor de bouw Embalse de Beledar, de stuwdam.

IMG_4271IMG_4272IMG_4273IMG_4275IMG_4277IMG_4282

Er werd een volkedig nieuwe stad gebouwd op de heuvelflank enkel de 2 kerken San Pedró en San Nicolás werden steen voor steen afgebroken en terug opgebouwd. De laatst genoemde Iglesia de San Nicolás is van de hand van een leerling van Maestro Mateo. Mateo is de beeldhouwer die de Poort van de Glorie van de Kathedraal in Santiago scheepte. De gelijkenis vind je vooral in het beeldhouwwerk van het Portaal.

IMG_4278

IMG_4279
Nu gaan we terug klimmen tot aan Castromaior, Hospital da Cruz. De natuur blijft mooi, de bossen, de open velden voor foto’s speelt de bewolking wat parten.

IMG_4285IMG_4286IMG_4289IMG_4290IMG_4291

IMG_4292

Dan heel kort even terugkomen op de verschillende soorten pelgrims. Echt heel veel respect voor iedereen, chapeau om uit je stoel te komen en in Spanje te komen stappen. En ieder op zijn eigen manier, aantal kilometers. Hoeveelheid per dag, bagagevervoer enzo.

Maar diegene die  het traject half lopen en dan worden opgepikt door een bus (groepsreis) of taxi, zijn volgens mij wandelaars op de Sint Jacobsweg maar geen pelgrims.Dat nog even terzijde.

IMG_4293

IMG_4294
Om af te sluiten nog even enkele wonderen van de natuur.

IMG_4262IMG_4265IMG_4266IMG_4288IMG_4297IMG_4298IMG_4301

IMG_4304
En voor ik jullie een goede avond wens, vrijdag arriveer ik in Santiago de Compostela. Sommige weten dat ik heel graag zou door wandelen naar zee, naar Fisterra y Muxia. Dus de kogel is door de  kerk, daar alles zo vlot liep doe ik er die 119 km in 4 dagen nog bij.

Dus ergens tegen 23 september ben ik dan terug.

IMG_4312

1. Christel:
    12 september 2023
    Wauw een fantastische prestatie respect voor je doorzettingsvermogen je mooie foto's en je verhalen we kijken uit naar je thuiskomst x
  2. Saskia Landuyt:
    12 september 2023
    Nog even volhouden dan kom ik met veel plezier weer het team vervoegen. Xxx
  3. Jan De Rijcke:
    12 september 2023
    Hallo bedevaartster - pelgrim met een heerlijk vooruitzicht op de eindbestemming.
    Je hebt jezelf ongetwijfeld tot een hoger niveau geheven en de wereld verbererd. De volgers hebben ongetwijfeld een positieve schok ondervonden waarover een geestesgenoot kan getuigen. Ongelooflijk veel dank Saskia ! ! !
  4. Saskia Landuyt:
    Je doet me weeral blozen meneer De Rycke,,
  5. Laurent Landuyt:
    12 september 2023
    Respect respect dat hep ik voor jou opa
  6. Saskia Landuyt:
    Xxx
  7. Marie-Paul Demeyer:
    12 september 2023
    Wat een doorzettingsvermogen ! Ik denk vrijdag heel speciaal aan jou!! Dank dat ik je mocht volgen op je bedevaart! En dan.... welkom terug thuis!
  8. Saskia Landuyt:
    Bedankt xxx
  9. Christiane vanhoutte:
    12 september 2023
    Wat jij doet is onverstelbaar moedig vrijdag ben je eindelijk daar waar jij voor gestapt heeft een fantastische prestatie iedereen mag terecht trots zijn maar er komt een eind aan je avontuur zal je foto’s en verslag missen hoor vele gr
  10. Saskia Landuyt:
    Bedankt xxx
  11. Leen Van Imschoot:
    12 september 2023
    Zondag wist Cyril mij te vertellen dat je ‘Halfweg’ de tocht was. Toen ik vandaag op je blog keek, merkte ik dat je bijna het einddoel hebt bereikt , meer nog, je zorgt nog voor een toemaatje ….
    Heerlijk om je blog te lezen Saskia.
    Je levert een puike fysieke prestatie in een prachtige natuur, je observeert en je filosofeert . Dit avontuur zal je als mens enorm verrijken.
    Ik wens je nog een fijne tijd.
    We zullen er bij je terugkeer in de winkel nog veel kunnen over praten !
    Met veel bewondering voor je doorzettingsvermogen.

Leen
  12. Saskia Landuyt:
    Dankjewel Leen
  13. Duchateau Michel:
    12 september 2023
    Goedenavond Saskia. Op dinsdagavond ontvang ik mijn twee oudste kleindochters, 8 jaar en 5 jaar oud (al in de eerste klas) die Nederlandstalig onderwijs krijgen in Brussel. De oudste, 8 jaar oud, las me je hele tekst van de dag voor met een prachtig accent. Ze hebben ook naar al je foto's gekeken. Ze vinden je heel mooi !
    Ik ben blij voor je dat je je doel gaat bereiken.
    Moed ! Michel Duchateau.
  14. Saskia Landuyt:
    13 september 2023
    Goed zo van de kleindochter 👍
    Dankjewel
  15. Jenneke:
    The way to go !

Ik ben het wel met je eens wat betreft de pelgrims.
    Ook de gezonde mensen, zonder beperkingen, die hun bagage laten ophalen vind ik geen echte.
  16. Saskia Landuyt:
    👍👍
  17. Luc Soete:
    13 september 2023
    Geniet van je laatste stuk tot Santiago.
  18. Saskia Landuyt:
    Komt in orde