Stap dag 18 : Calzadilla de los Hermanillos - Mansilla de las Mulas 23,8 Km

1 september 2023 - Mansilla de las Mulas, Spanje

Om 5:15 sta ik op, ik voel geen pijn maar enkel nog wat stijfheid, dus toch beterschap. Maar we zullen proberen het tempo lager te houden en nu en dan rusten om te stretchen. Na koffie en ontbijt vertrek ik om 6:30.

Terug een mooie maan maar de eerste kilometers zijn op een baan dus toch maar lichtje aanhouden zodoende dat de weinige auto’s me zien.

IMG_3532
Vandaag loop in 23,8 km en ik kom de ganse weg, een pelgrimskoppel tegen, een gewone wandelaar en een boer met zijn traktor. Ik heb precies de wereld voor mij alleen.  De weg loopt verder over de oude Romeinse weg, Via Trajana ook de Calzada de los Perigrinos genoemd. IMG_3533IMG_3534IMG_3536IMG_3540IMG_3542

ik heb de wereld en mijn gedachten voor mezelf. Weer mag ik genieten van een prachtige zonsopkomst (zie onder video’s). En opnieuw de ontluikende geluiden van de natuur.

Maar als je zo alleen stapt dan volgt automatisch wat zelfreflectie. En zoals Hans zegt ben ik op boetedoening, boetedoening waarom. Wat wil ik achter me laten, afsluiten. En dan kom ik al vlug bij schuldgevoel.

• schuldgevoel omdat ik me in de jaren van mijn eerste huwelijk zo klein heb laten maken, me zo weggecijferd heb.
  • schuldgevoel omdat ik mijn dochters niet heb kunnen beschermen tegen de onmenselijkheid van hun vader. Die hen beide de rug toekeerde.
  • schuldgevoel over hoe ik heb kunnen missen dat mama zo ziek was.
  • schuldgevoel dat ik niet meer ben opgekomen toen mama opgenomen was, waren die pijnlijke onderzoeken nog nodig.

Maar wat is schuldgevoel ?

het schuldgevoel zelfst.naamw. het (onaangenaam) gevoel ergens schuldig aan te zijn Bron: WikiWoordenboek.
Het is dus een gevoel en wat de laatste dagen duidelijk werd is dat is aan al deze zaken geen schuld heb, dus dat ik het gevoel kan en mag loslaten. En dit lukt me stilletjes aan, voorzichtig laat in los.

IMG_3539
En het stappen gaat verder de natuur veranderd langzaam aan. Korenvelden worden maïsvelden, velden met andere gewassen. Meer bomen en riet. En daar op een veld staat een ree doodstil, in de hoop onzichtbaar te zijn.

IMG_3550IMG_3549

IMG_3548
En 3 km voor het einde verlaat ik de veldweg  na 33 km uit de drukte terug naar de alledaagse wereld.

IMG_3551IMG_3552IMG_3554
Ik kom aan in het stadje en een Albergue is 3 dagen gesloten, dan maar op zoek naar iets anders.
Een kamer in een hotelletje is het uiteindelijk geworden.

1. Claudia:
    1 september 2023
    Je zelfreflectie is zoooo mooi, rauw, open dat het een steun kan zijn voor anderen die ook worstelen maar deze pelgrimstocht niet kunnen/willen maken. Blij dat je tot deze vaststelling zelf komt want je hebt jezelf inderdaad niet te verwijten en een schuldgevoel moet er helemaal niet zijn.
    Warme knuffel 🥰
  2. Saskia Landuyt:
    ❤️❤️❤️
  3. Christel:
    1 september 2023
    Was fijn je vanmorgen eens te zien ,je zet flink door, we missen je wel maar we hunnen het je wel geniet van je weekendje met wat rust gr van ons allemaal xx
  4. Saskia Landuyt:
    Zal ik doen
  5. Luc Soete:
    1 september 2023
    Dat is toch wel eventjes slikken…
    We kenden elkaar niet vooraf , we wisten alleen van elkaar dat we hetzelfde gingen doen. Het is goed dat je het kan afsluiten. Geniet van je verdere tocht.
  6. Saskia Landuyt:
    1 september 2023
    Zal ik zeker doen een deel van het loslaten was het ook uit te spreken of neer te pennen, vandaar dat ik het hier neerschrijf.
  7. Laurent Landuyt:
    1 september 2023
    Hier hilda sommige dingen die gebeuren in het leven doen meer pijn dan andere dat is waar maar zoals jij er nu mee omgaat zal u doen berusten in die dingen van het leven je nadert al een klein beetje uw doel wil je er een klein wees gegroetje
  8. Saskia Landuyt:
    1 september 2023
    Het komt inderdaad goed heb nog 300 km te gaan en alles begint mooi op zijn plooi te vallen het neerschrijven was ook een stuk loslaten…
    Heb al veel weesgegroetjes gezegd de laatste dagen 😌
  9. Laurent Landuyt:
    1 september 2023
    Je hept negens schuld aan laat alles los opa groetjes en tot later
  10. Saskia Landuyt:
    Komt in orde hoor opa 👍
  11. Christiane vanhoutte:
    1 september 2023
    Veel zitten met zo een schuld gevoel gelijk jij het is goed om voor jezelf uit te maken dat jij er niets kan aan doen sommige mensen en dingen doen meer pijn stap je schuldgevoel van je af geniet verder van alle dingen die op je weg tegenkomen duimen op en geniet van je tocht gr
  12. Saskia Landuyt:
    1 september 2023
    Ik ben zeker positief maar het neerschrijven is een deel van het loslaten, komt goed 😉
  13. Marie-Paul Demeyer:
    1 september 2023
    Laat het maar allemaal los, Saskia! Ik ben blij dat je het kon neerschrijven! Hou je goed... ik blijf je volgen en ik neem je mee in mijn dagelijks gebed! Heel hartelijk!
  14. Saskia Landuyt:
    ❤️❤️
  15. Duchateau Michel:
    1 september 2023
    Saskia, ik ben heel blij dat het beter met U gaat, Saskia !
    Uw tekst is erg ontroerend, vandaag !
    Ik zal morgenochtend aan je denken.
    Ik ga lekker fietsen !
    Elektrische fiets, ik verlaat om 8 uur van KH (ben ik een oude man) maar ik ga aan het lunchen in Kortrijk.
    Om je morgenmiddag voor te lezen in de terugtreinen.
    Michel Duchateau.
  16. Saskia Landuyt:
    2 september 2023
    Geniet van een mooie fietstocht en een gezellige lunch.
  17. Jan De Rijcke:
    4 september 2023
    Saskia ik wist reeds van voorheen dat ge uitzonderlijk bent.
    Na je ontroerende levensverhaal schakel ik voor jou alles in de overtreffende trap, physiek maar vooral mentaal - geestelijk. Het is niet veel maar ik steun je met overtuiging...
  18. Saskia Landuyt:
    4 september 2023
    🌼🌼
  19. Luc Soete:
    10 september 2023
    Hey, we zijn ondertussen 10dagen verder na deze post van jou. Ik hoorde niet zo’n heilspellende berichten van de bezetting alb. in Mansilla en ben maar gestopt in Reliegos. Morgen een beetje vroeger vertrekken en geraak ik rond de middag in Leon.
  20. Saskia Landuyt:
    10 september 2023
    Dat zal inderdaad wel lukken, geniet in elk geval van Leon