Stap 31 : O Pedrouzo - Santiago de Compostela

15 september 2023 - Santiago de Compostela, Spanje

Waar begin je op zo een dag.

Gewoon bij het opstaan om 4:45 uur was klaar wakker dus. Klaar maken en om 5:30 vertrekken. Blijkbaar ben ik niet de enige die aan de laatste 20 km gaat beginnen.

Eerst lopen we nog wat door bossen, ook al zou je de boom niet herkennen je ruikt gewoon de eucalyptus, zo merk je maar weer eens hoe anders je zintuigen werken in het donker. De tred zit er goed in precies of ik een trein moet halen gelukkig na 13 km neem ik tijd voor een tas koffie,in het eerste barretje dat open is, en verdwijnt de gejaagdheid.

We lopen nog even in rustig gebied tot Monte do Gozo, een plaats van waar je vroeger de kathedraal kon zien maar tegenwoordig alleen nog andere gebouwen.

IMG_4384IMG_4385

IMG_4386

En dan wandel je gewoon de moderne stad binnen. Al gaat de overgang redelijk vlot geen industrie of veel grote banen. Je komt onmiddellijk op een mooie boulevard.

IMG_4387

IMG_4388
Je blijft doorwandelen tot de oude stad, eerst nog een stempel halen in een kerkje. Daarna naar de kathedraal ik loop wat te zoeken waar ik heen moet en zonder het te beseffen sta ik op het grote plein voor de kathedraal.
Wat voel je dan: ontlading, onwezenlijkheid, onwerkelijkheid hier heb je bijna 800 kilometer voor gestapt.
Ongeloof …

En dan komen de tranen, tranen van …Terug met grote halen en snikken dit is wenen zoals een kind, hoe mooi is dat. Is tijdens het stappen dat kind weer wakker geworden, laat het alstublieft niet terug inslapen, hou het met beide handen vast.

IMG_4389IMG_4390IMG_4393

IMG_4398
Als de emotie wat gaan liggen is ga ik naar het Office de compostela mijn compostela ophalen.

IMG_4444
Nadien nog even binnen gesprongen in de Huiskamer der lage landen, van het Nederlands Compostela genootschap. Een hele leuke babbel gehad met een potje koffie. Is prachtig dat je op zo’n moment je verhaal kwijt kan in je eigen taal, aan iemand die het gevoel kent.

Daarna ga ik mijn rugzak afgeven in een drop off point en ga de Kathedraal binnen voor de mis van 12:00. Juist op tijd binnen want de deuren sluiten om 11:30.

De mis is mooi en nu en dan met een kwinkslag ook al versta ik het niet. En ja hoor ik heb geluk de Botafumeiro wordt gevuld en zwaait door de kathedraal.

IMG_4445IMG_4446IMG_4447

IMG_4448
Na de dienst zit ik te bellen met Hans als ik Clemence, Bruce, Yoyo en een Hongaars meisje zie wandelen, ik fotografeer hun aankomst laat hen bekomen en we zitten nog zeker een uur op het plein te praten.

IMG_441065fbe9ad-8291-4c9f-9eda-ef57d95a651d

e66d9538-e3f4-44dc-862e-4c0c78db02ca
Nadien ga ik nog even de kerk binnen om de Apostel Jacobus aan te raken, want nu is je weg echt voltooid.

Nog iets eten en dan naar mijn appartementje voor 2 dagen.

slaapwel xxx

1. Kris:
    gefeliciteerd!
  2. Saskia Landuyt:
    👍👍
  3. Johnny Landuyt:
    15 september 2023
    Practige tocht, leuk om het te kunnen volgen. Maar vooral een levenservaring voor jouw die onbetaalbaar is. Fantastisch dat je dit hebt volbracht.
  4. Saskia Landuyt:
  5. Kaat:
    15 september 2023
    Na het lezen van je aankomst , rollen de tranen over mijn wangen.
    Echt ongelooflijk gedaan , super girl , geniet van je appartementje , dikke kus xxx
  6. Saskia Landuyt:
  7. Christel:
    15 september 2023
    En we super trots op jou, wauw wat een presentatie en het is nog niet gedaan nu de geur van de zee gedurende 119 km ongeveer nu wat rust en geniet er van, veel gr en tot later x
  8. Saskia Landuyt:
  9. Kim Vandycke:
    15 september 2023
    Woooow! Zo sterk van jou! En mooi om dit te lezen allemaal!
  10. Saskia Landuyt:
  11. Claudia:
    15 september 2023
    33 dagen geleden afscheid van je genomen, je 32 dagen gevolgd en 31 mooie verslagen gelezen. Wat een beleving, zoveel emoties, niet alleen bij jou maar ook bij ons aan het thuisfront. Geniet van jouw moment je rust en dan die laatste tientallen km met mama op je rug. Zorg goed voor haar en geef haar een mooi plaatsje aan het einde van de wereld
  12. Saskia Landuyt:
    ❤️❤️🌹
  13. Jan De Rijcke:
    15 september 2023
    Zo veel jaren geleden kwam Jezus aan in Jeruzalem en werd verwelkomt met palmtakken....
    Zoveel jaren later komt Saskia aan in Compstella als SUPERSTAR na een lange vermoeiende maar bevrijdende bedevaart tocht. Rust langzaam uit en luister naar de tonen van CONGRATULATIONS !
    Met veel dank !
  14. Saskia Landuyt:
  15. Sofie De Vooght:
    15 september 2023
    Mega proficiat met je tocht en het mooie reisverslag waarvan ik super genoten heb
  16. Saskia Landuyt:
  17. Laurent Landuyt:
    15 september 2023
    Ben fier op je hep en krop in men keel weet niet wat moet zegen opa
  18. Saskia Landuyt:
    ❤️❤️❤️
  19. Christiane vanhoutte:
    15 september 2023
    Super trots op jou wat een prestatie heb er super van genoten je familie mag terecht fier zijn op jou proficiat proficiat proficiat wat heb jij dat goed gedaan geniet er nog van en tot in België gr
  20. Saskia Landuyt:
    ❤️🙃
  21. Philippe en Jarin:
    15 september 2023
    Super, super, super. Wat een doorzettinsvermogen. Dikke, dikke proficiat. Ook je dagelijkse reisverslagen en vele foto’s. Je hebt het volbracht… en hoe!!!🥇
    Dat de ontlading groot was, is maar normaal…en dat helemaal in je eentje! 👏👊👍
  22. Saskia Landuyt:
  23. Luc Soete:
    15 september 2023
    Ik krijg tranen in mijn ogen….. weet niet wat ik moet zeggen … denk ook aan morgen….
  24. Saskia Landuyt:
    15 september 2023
    Geniet van het moment morgen, neem je tijd.
  25. Carina en Noël:
    15 september 2023
    Hallo Saskia, proficiat dat het jou gelukt is deze mooie weg af te leggen met veel moet en een vredige aankomst. 🤗
  26. Saskia Landuyt:
  27. LUT:
    15 september 2023
    Dikke proficiat !!! en....je ruikt de zee al...🛀🛌
  28. Saskia Landuyt:
  29. Eric:
    Proficiat mooi gedaan 😉moet wel voldoening geven 🙏
  30. Saskia Landuyt:
    16 september 2023
    Dat doet het zeker maar voelt toch raar.
  31. Leen Van Imschoot:
    15 september 2023
    Het is je gelukt Saskia ! Wat een ontlading ! Dikke proficiat !!
  32. Saskia Landuyt:
  33. Marleen Strubbe:
    15 september 2023
    Saskia chapeau voor zoveel doorzettingsvermogen. Proficiat
  34. Saskia Landuyt:
  35. Duchateau Michel:
    15 september 2023
    Lieve Saskia, Ook heb ik tranen in mijn ogen. Je hebt je droom bereikt. Gefeliciteerd, nu even rusten en bezienswaardigheden bekijken, ik zal je dagelijkse verhaal missen!
  36. Saskia Landuyt:
  37. Tania:
    Proficiat Saskia, mooi verhaal en emotioneel vandaag 👏😘
  38. Saskia Landuyt:
  39. Marie-Paul Demeyer:
    16 september 2023
    Dikke proficiat! Ik heb je bewonderd! Geniet nog even van de natuur! Bedankt dat ik je mocht volgen!
  40. Saskia Landuyt:
  41. Marijke:
    16 september 2023
    Aan alle reacties te lezen heb je veel vrienden niet onberoerd gelaten!
    We hebben veel van jou geleerd, in deze gehaaste en materiele wereld heb je ons weer doen voelen waar het eigenlijk om gaat. Houdt dat vast Saskia, het siert je enorm!
  42. Saskia Landuyt:
  43. Kaat Schwind:
    1 december 2023
    Hey Saskia,
    Bedankt voor de babbel op zaterdag. Het deed deugd om even over alles te kunnen praten en wat herkenning te vinden.
    Een vriendin van mij stuurde me deze uitzending op Radio 1 van gisteren en ze moest aan mij denken. Vooral het laatste stuk, over het zwart gat, Camino blues en Pelgrims verdriet. Toch wel herkenbaar!
    Hier is de link: https://radio1.be/luister/select/de-ochtend/een-eerbetoon-van-2400-kilometer-bart-de-clerck-schrijft-boek-over-een-bijzondere-pelgrimstocht?utm_medium=Social&utm_source=Facebook#Echobox=1701001212
    Alvast nog de groetjes,
    Kaat
  44. Saskia Landuyt:
    4 december 2023
    Kaat
    Was inderdaad zeer mooi en leuk om even niet onbegrepen te zijn. Bedankt voor de mooie link. En laat ons het pelgrimsverdriet maar voelen en nieuwe dromen groeien.