Rustdag Leon een stap in de geschiedenis

3 september 2023 - León, Spanje

Ja ik neem jullie even mee in het verleden dat komt er van als na wandelen, geschiedenis ook een hobby blijkt 😉.

Léon dankt haar naam aan de Romeinen die er hun legerkamp :Legio VI Victrix opzette.
De verwijzing naar Léon de Leeuw kwam later.

IMG_3737
De ommuring van de historische stad dateert uit de 3de eeuw en herinnerd aan de Romeinse tijden.

IMG_3736

IMG_3603
Na de bezetting van de Romeinen, de Visigoten en de Moren werd Léon een koninkrijk en een stad. In 1188 was het Koning Alfons de IX die de stad belangrijk maakte in Europa.

Onze eerste stop is de Kathedraal: Catedral de Léon gebouwd tussen de 13de en 14 de eeuw is een vroeg gotische stijl.

IMG_3630

Met een elegant middenschip, pilaren met gewelfbogen en wonderlijke glas in loodramen

IMG_3652 AltaarstukIMG_3636 AchteraltaarstukIMG_3645IMG_3641 Linske kruisgangIMG_3642 Rechtse kruisgangIMG_3645IMG_3666

IMG_3667 Voorportaal

Door de jaren werden Renaissance invloeden aangebracht maar die werden tijdens de restauratiewerken in de 19 de eeuw verwijderd enkel het achteraltaarstuk toont nog de invloeden.

IMG_3659IMG_3662

IMG_3661
Het koorgestoelte is verrassend mooi vakmanschap gesneden uit notenhout door Vlaamse meesters.

IMG_3653IMG_3654

IMG_3655
Een bijzonder beeld in een zijkapel van het koorgedeelte is de zwangere Moeder Gods: Virgen de la Esperanzo, de Maagd van de hoop.

IMG_3648
Van uit de Kathedraal wandel ik naar De Real Basilica de San Isidora, is een gebouw in Romaanse stijl uit de 10de -12de eeuw.

IMG_3700IMG_3687IMG_3681 BibliotheekIMG_3682 Kapel van Doña Sancha’s IMG_3688IMG_3690IMG_3693 de trap van de PriorIMG_3691IMG_3697 Binnentuin

IMG_3696 Kloostergang

Hier vind je ook de Panthion Real, de Koninklijke grafkamer met expressieve plafondschilderingen, wordt vaak de sixtijnse kapel van de Romaanse tijd genoemd.

IMG_3732IMG_3701

Via de Plaza la Inmaculada, loop in naar San Marcos. Het klooster was tot in de 12de eeuw een pelgrims hospitum maar werd daarna de hoofdzetel van de Ridders van Santiago.

IMG_3703IMG_3705

IMG_3728
in de tijd van Franco deed het gebouw dienst als gevangenis en concentratiekamp.

Nu  is er een luxueus hotel. De kerk werd gezegend en wordt gebruikt en in de gebouwen van de aangrenzende kruisgang, de kapittelzaal en de sacristie bevindt zich nu het Museo de Léon

IMG_3706IMG_3716IMG_3717IMG_3718IMG_3719IMG_3721

IMG_3724
Voor mij zijn de binnenkoeren en kloostergangen mijn favoriete plaatsen je voelt de bescherming van de gebouwen en de stilte en de rust.

Op het plein zit een vermoeide pelgrim.

IMG_3727 IMG_3729IMG_3733

Ik wandel terug via de overs van de Bernesga en kom nog een markt tegen.

Ik lunch op het Plaza San Marcelo, tegenover de Casa Botines, een meesterwerk van Gaudi.

IMG_3585IMG_3739IMG_3740IMG_3738
En de rest van de dag bracht ik al rustend door. Morgen terug wandelschoenen aan.

1. LUT:
    3 september 2023
    Dank voor het meegenieten van de vele prachtige indrukken.
    Hier lag vandaag een tong uit Zeebrugge en morgen risotto!
    Slaap zacht !
  6. Saskia Landuyt:
    ❤️❤️
  7. Christiane vanhoutte:
    3 september 2023
    Super een rustdag hopelijk er van genoten terug een mooi verslag en mooie foto’s
  8. Saskia Landuyt:
    Ja hoor zeker genoten
  9. Marie-Paul Demeyer:
    3 september 2023
    Welk een verrijking voor jou op alle gebied! Geniet ervan! Ik blijf je met veel interesse volgen!
    Hartelijke groeten!
  10. Saskia Landuyt:
  11. Christel:
    3 september 2023
    Zeer mooie plaats genoten van je mooie foto's veel wandelplezier morgen slaapwel x
  12. Saskia Landuyt:
  13. Duchateau Michel:
    Saskia !
    Wat een goede culturele voorbereiding op je reis !
    Het lijkt een professionele gids te lezen die de geschiedenis van de Romeinse stad Leon beschrijft.
    Voor mij rust vandaag en een goede tarbot, deze avond, van de superverse vishandel Saskia Zeebrugge !
    Ken je deze vishandel ?
    Moed voor morgen !
    Hoe gaat het met je rechter quadriceps ?
    Ik ben van harte bij je.
    Morgen ga ik terug naar Brussel.
    Ik wacht uw volgende reisbeschrijving met grote belangstelling !
    Michel Duchateau.
  14. Saskia Landuyt:
    4 september 2023
    Nu 7 km gestapt en gaat behoorlijk goed met de quadriceps.
    Schijnt in orde te zijn daar bij Saskia ❤️🐟🐟❤️
  15. Duchateau Michel:
    Bravo !
  16. Kaat:
    4 september 2023
    Fantatische mooie foto's, super tof dat je het zo mooi beschrijft alsof ik er bij ben , veel moed , dikke kus!!
  17. Saskia Landuyt:
    Graag gedaan