Stap dag 25 ; Villafranca del Bierzo - Hospital 33 km

9 september 2023 - Hospital, Spanje

Vandaag wordt zoals de spaanse website Gronze belooft een koninginnenetape, we gaan tot het hoogste punt op de Camino Frances in Spanje 1310 meter. Het klimmen is inderdaad prachtig maar eerst de weg er naar toe. Om 6 uur vertrek ik, bliskem doorklieft de hemel maar het is droog, ale toch het eerste halfuur. Dikke druppels valen dus ik stop ik om mijn regenjas aan te doen en te zorgen dat mijn regenhoes van mijn rugzak goed zit. Net op tijd want het begint water te gieten. Nergens plaats om te schuilen dus doorstappen. Na deze stortvlaag blijft het nog even gezappig regenen maar dan blijft het droog. De eerste 10 á 12 km lopen vooral langs een gewest- baan, mooi afgescheiden en het is er gelukkig niet druk. Het ene dorpje volgt bijna het andere op.

IMG_4054IMG_4055IMG_4058IMG_4059IMG_4065

IMG_4060
In Rutelán ontbijt ik. Hieronder vind je een typische woning, onderaan is de werkplaats, schuur en bovenaan woont men.

IMG_4062IMG_4063IMG_4066

IMG_4067
Ik passeer Herrerias en van hier uit begint het klimmen echt, over 8 kilometer gaan we van 675 meter naar 1296 meter, door bossen, opgepast voor koeienvlaai, paardenstront en modder.

Na Faba bestaat de begroeiing vooral uit varens en laaggroei.

IMG_4070IMG_4071IMG_4073IMG_4074IMG_4075IMG_4076

IMG_4084
En nu komen we duidelijk Galicië binnen. Het is nu en dan behoorlijk steil maar traag en stevig zoals een 4x4 lukt het wel. De conditie is er zeker op verbeterd sedert de Pyreneeën.

O Cebreiro komt in zicht eerst voorbij de paardenparking.

IMG_4085

IMG_4087
En dan wat een overrompeling, wat een volk, juist vandaag is het bedevaart ter herdenking aan het Santo Milagro. Het wordt gevierd, ook is er een soort braderie.

IMG_4088IMG_4089
Ik ben murw door de drukte en was toch nog aan het twijfelen om door te gaan, dus beslis ik nog 5 km verder te stappen. Met nog wat dalen en stijgen.IMG_4091IMG_4092IMG_4093IMG_4095

IMG_4096
Hoogste punt Inicio de Pista 1332 meter.  En ook nog over de bergpas van Alto de San Roque (127meter) Daar staat een beeld van een pelgrim die vecht tegen de wind.

IMG_4097 IMG_4098IMG_4099

IMG_4101
Ik kom aan in de Albergue in Hospital de deur staat open maar er is niemand. Even bellen naar de hosptalera, ik mag binnen gaan ze komt eraan.

Weeral ben ik hier alleen maar heb wel een prachtig uitzicht.

IMG_4104
beunos Tarde xxx

1. Christiane vanhoutte:
    9 september 2023
    Terug mooie reisverhalen hopelijk morgen geen regen je straalt na al die dagen stappen doe zo voort bijna aan het einde vele gr
  2. Saskia Landuyt:
    9 september 2023
    Het doet je fysiek en mentaal zo een deugd
  3. Christel:
    9 september 2023
    Weer een prachtige presentatie van jou amaai petje af hoor op naar morgen x
  4. Saskia Landuyt:
    Dankjewel xxx
  5. Claudia:
    9 september 2023
    Even de kaart erbij gehaald en Compostella komt nu toch wel dichtbij. Wat een tocht heb jij afgelegd, wow. Kan niet wachten om bij een goed tas koffie naar al je verhalen te luisteren, wetend dat deze even lierijk zullen zijn als je de verhalen die je neerschrijft.
  6. Saskia Landuyt:
    Die koffiedate is een feit. En inderdaad nog een 160 km ongeveer
  7. Jan De Rijcke:
    9 september 2023
    De mooie foto's en passende verhalen zijn onverzadigbaar. Ook een foto met EEN ZEER BLIJE GEZICHT VAN SASKIA ! Het resultaat van een doorgedreven fysieke inspanning samen met tot in de puntjes verzorgde levenshouding. Onvergetelijk resultaat, met veel dank en een dikke proficiat !
  8. Saskia Landuyt:
    9 september 2023
    Bedankt voor de fijne woorden
  9. Duchateau Michel:
    10 september 2023
    Prachtige foto’s en glimlach of Saskia.
    Geen MEER commentaires vandaag, ik ben zEER moe
    Ik verlaAT Brussel voor een conférencier, vergadering à “l’Eau d’Heure”, maaltijd om 10h30 pm in Brugge en dAARNA Knokke: 334 KM.
  10. Saskia Landuyt:
    10 september 2023
    Meneer hopelijk had je een goede nachtrust na de zware dag van gisteren.
  11. Luc Soete:
    10 september 2023
    Dat zal me het dagje wel geweest zijn, start met onweer, het hoogste punt overwinnen en dan nog eens 31km , chapeau., maar gezien de zovele verschillende foto’s is er genoeg afwisseling
  12. Saskia Landuyt:
    🚶‍♀️⛰️❤️⛰️🚶‍♀️
  13. Carina en Noël:
    10 september 2023
    Hallo Saskia, het is echt mee genieten van het mooie natuur en zichten. Doe zo voort, het gaat jou goed.😉🤗
  14. Saskia Landuyt:
    Het is echt prachtig 🚶‍♀️❤️⛰️